نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
8032
-
الف
+

سفر به «شکردره» بزرگترین ولسوالی ولايت کابل + تصاویر

در این گزارش با «شکردره» از ولسوالی های ولایت کابل افغانستان آشنا خواهید شد.

به گزارش آی‌فیلم2، «شکردره» بزرگترین ولسوالی ولايت کابل از نگاه جمعیت و وسعت می باشد که در قسمت شمالی شهر کابل موقعیت دارد. 

در ولسوالى شکردره، بیست و دو قريه مهم از جمله «ده نو»، «راست دره»، «چپ دره»، «کوچه قلعه وزير»، «دولانه»، «قلعه مرادبيگ»، «قلعه سفید»، «بهزادی»، «لوکو»، «قلعه دانشمند»، «قريه سليمان»، «قريه سرخ بلندى» و ... شامل می باشند. 

در وجه تسمیه ولسوالی شکردره چندین نظریه وجود دارد که بعضی ها به این نظر اند که کلمه «شکردره» در ابتدا به نام شکار دره بوده است یعنی دره یا مکانی که در آن به شکار پرداخته می شده است. بعضی مردم دیگر، «شکردره» را به شکر و شیرینی میوه جات آن راجع می سازند که در این منطقه میوه های شیرینی چون شیرینی شکر وجود دارد لذا به این نام مسمی شده است.

اما عده ای از مردم را عقیده بر آن است که «شکردره» در ابتدا شُکر دره بوده بخاطر این که مردم این ولسوالی به پاس نعمت های فراوانی که خداوند به این مردم عطا فرموده است شکرگزاری خداوند را می کنند.

ولسوالی «شکردره» از طرف شمال به ولسوالی گلدره و میربچه کوت و از طرف جنوب به شهر کابل و ولسوالی پغمان و از طرف غرب به ولسوالی غوربند ولایت پروان و از طرف شرق به ولسوالی ده سبز متصل است.

محصولات عمده این ولسوالی انواع سیب، انگور، توت، چهارمغز،ناک، شفتالو، آلبالو و غیره می باشد.

ولسوالی «شکردره» دارای یک رودخانه بوده که در۱۲ ماه سال پر آب می باشد و ۶ ماه سال آب این دریا به سوی پاکستان سرازیر می شود.

این دریا در آبیاری زمین های زراعتی مردم «شکردره» بسیار حائز اهمیت بوده و یک عامل حیاتی برای زراعت این ولسوالی شمرده می شود. 

علاوه بر این رود به تعداد ۳۶۵ کاریز در این ولسوالی وجود دارد که برای امور زراعتی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنان چشمه سارها و چاه های عمیق در این ولسوالی برای امور زراعتی مورد استفاده قرار می گیرد .

م ح / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر